De roof van Persephone

Met dank aan Kees Kant.

Roof van Persephone voor Tweede Wereldoorlog
De roof van Persephone voor de Tweede Wereldoorlog in het park aan de Lauwersgracht ter hoogte van de Damstraat/Eusebiusbuitensingel
© Collectie Frans Brink. CC-BY-NC-ND-4.0 licentie (alle rechten voorbehouden).

Het verhaal van Persephone
In de Griekse mythologie is Persephone de dochter van oppergod Zeus en Demeter, de godin van de vruchtbaarheid. De broer van Demeter is Hades,  god van de onderwereld. Die heeft een oogje op zijn nichtje Persephone laten vallen en ontvoert haar naar zijn dodenrijk (= ‘De roof van Persephone). Demeter is wanhopig van verdriet en de aarde verliest haar vruchtbaarheid. Dat gaat Zeus te ver en er wordt een omgangsregeling tussen Hades, Persephone en Demeter opgesteld. Persephone is de helft van het jaar bij haar moeder en de andere helft bij Hades als koningin van de onderwereld. Zo zijn de seizoenen ontstaan: als Persephone bij haar moeder is, is het lente en zomer en haar tijd bij Hades is de herfst en de winter.

Roof van Persephone, 1945
Het standbeeld direct na  de oorlog.
© Gelders Archief: 1523-90-0015, fotograaf onbekend, Fotoalbum Oorlogsverwoestingen. Public Domain Mark 1.0 licentie (auteursrechtenvrij).

Naoorlogse omzwervingen

De roof van Persephone, ca. 1966
Van Logteren-onderzoeker drs. Pieter M. Fischer (1921-2002) fotografeerde het beeld in 1966.
© Foto van drs. Pieter M. Fischer. Archief Historisch Genootschap Niftarlake, Dossier Fischer. Gefotografeerd door Kees Kant. CC-BY-4.0 licentie (alle rechten voorbehouden).
De roof van Persephone
Het beeld jarenlang stond letterlijk in de schaduw van de John Frostbrug.
© Fotograaf en auteursrecht onbekend.
Op het Croydonplein, 1988
© Fotograaf en auteursrecht onbekend.

Na de oorlog: van de John Frostbrug naar het Croydonplein
Na de Tweede Wereldoorlog verhuisde het beeld, na een korte opknapbeurt, van het Lauwerspark naar het plantsoentje direct ten oosten van de John Frostbrug. Daar stond het naast het Rijngemaal op de hoek Rijnkade-Ooststraat.
In de jaren tachtig was een nieuwe restauratie nodig en ging het beeld, met andere beelden van Van Logteren, naar het atelier van Ton Mooy in Amersfoort. Na de restauratie kreeg het beeld in 1988 weer een nieuwe plek: het Croydonplein achter winkelcentrum Kronenburg. Deze stenige omgeving was wel een groot contrast met de oorspronkelijke plek: de groene singels van Arnhem.

Inleiding: de achttiende-eeuwse beelden van Van Logteren
De Bacchante