Startpagina
Geschiedenis tot 1900
Geschiedenis 1900 - heden
Vesting Arnhem
Monumenten binnenstad
Monumenten buitenstad
Kerk, Klooster, Graf
Scholen
Straten en Pleinen
Sonsbeek en Zijpendaal
Architecten
Verdwenen monumenten
Ambacht en Industrie
Verkeer en Vervoer
    Treinstations
       Station, 1845-1867
       Station, 1867-1945
       Station, 1954-2007
       Station, 2006-2009
       Station, vanaf 2009
       Velperpoortstation
       Station Sonsbeekzijde
    Tram & Trolley
    Eerste auto 1896
    Vliegtuigongeluk 1910
    Havenkraan
    Rijnloop
    Rijnbrug
    Hanzeweg
    Hessenwegen
Kaarten en Plattegronden
Gezichten op Arnhem
Arnhemmers
Bronnen
Thema's
Wandelen en Fietsen
Sitemap

Station, 1945-2006


Stationsplein, 1955 De werkzaamheden op het Stationsplein-West, links naast het stationsgebouw, zijn nog in volle gang.



Naar boven

Overzicht

Naam: Stationsgebouw
Adres: Stationsplein, Arnhem
Tijd: 1954 - 30-9-2006 (geplande sloop in voorjaar 2007)
Stijl: Functionalisme/betonarchitectuur
Architect: H.G.J. Schelling


 

Station 1958



Naar boven

Beschrijving

De oorlogsverwoestingen in 1944 en 1945 boden na de oorlog de gelegenheid om de stad een modern aanzicht te geven.
Het Stationsplein werd afgegraven en zo werd het nieuw te bouwen stationsgebouw op vrijwel gelijke hoogte gebracht met het Nieuwe Plein en de Coehoornstraat. Het gebouw kwam hiermee wel lager te liggen dan de sporen en de perrons, maar dit bood ook de gelegenheid om via een tunnel veilig de sporen te bereiken. Na de oorlog was een derde perron aangelegd, wat een aanzienlijke verruiming van de vervoersmogelijkheden bood.
Door al deze extra werkzaamheden was Arnhem zo’n beetje de laatste stad waar het stationsgebouw gereed kwam. In 1954 werd het nieuwe station geopend. Architect was de verantwoordelijke architect voor de Nederlandse spoorwegen boven de grote rivieren, ir. H.G.J. Schelling.
Het (te) kleine stationsgebouw was weggedrukt in de noordwesthoek van het Stationsplein, waar de stadstrolleybussen samenkwamen. Het gebouw grensde ook aan het, door het station en appartementencomplexen vrijwel aan het oog onttrokken Stationsplein-West, waar de regionale lijndiensten en de taxi’s hun standplaats hadden.
Een centraal, in het oog springend, pand - zoals de voorganger van voor de Tweede Wereldoorlog - was het stationsgebouw allerminst. Het geheel was opgetrokken in beton, waarbij de luifel met een structuur van gebogen betondelen en de 18 meter hoge uurwerktoren de meeste aandacht trokken. Boven de in- en uitgang op het Stationsplein-West was een smallere, meer wel hogere luifel aangebracht.
De ramen op de eerste verdieping hadden betonnen venstervullingen in een decoratieve rasterstructuur met openingen (claustra’s).


 

Stationsplein, 1962



Naar boven

Literatuur

Dalman, R.S. (1993). Groeten uit een veranderend Arnhem. Tussen 1893 en 1993 ligt een eeuw.
Zaltbommel: Europese Bibliotheek. pp. 7-8.

De Gelderlander

Jeurissen, A.P.J. & Wientjes, R.C.M. (2005). Arnhem na de oorlog 1945-1970.
Arnhem: Gijsbers & Van Loon. nr. 32.

Lavooij, W. (1990). Gebouwd in Arnhem. Jongere bouwkunst vanaf 1840.
Zutphen: De Walburg Pers. pp. 31, 124-125.

Potjer, M. (2005). Historische Atlas van Arnhem. Van Schaarsbergen tot Schuytgraaf. Amsterdam: SUN. pp. 34-35.

Roelofs, B. (1995). Vernieling en Vernieuwing. De wederopbouw van Arnhem 1945-1964.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 63-65, 75.

Schulte, A.B.C. & Schulte, A.G. (2004). De verdwenen stad. Arnhem voor de verwoesting van 1944-1945.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 68-69.

Vredenberg, J. (2002). Handel, nijverheid en industrie. Bedrijfsgebouwen in Arnhem.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 58-59.

Vredenberg, J. (2004). Wederopbouw. Stedenbouw en architectuur in Arnhem 1945-1965.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 34-38.

Vredenberg, J. (2005). Heijenoord en Lombok. Van landgoed tot stadsuitbreiding in Arnhem.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 29-30.



Afbeeldingen: uit bovenstaande literatuur, Gelders Archief en Bibliotheek Arnhem.


 

Station, 1993 In- en uitgang Stationsplein-West.



Naar boven

Klik hier om naar de galerie te gaan.


Naar boven

Printerversie