Startpagina
Geschiedenis tot 1900
Geschiedenis 1900 - heden
Vesting Arnhem
Monumenten binnenstad
Monumenten buitenstad
Kerk, Klooster, Graf
Scholen
Straten en Pleinen
Sonsbeek en Zijpendaal
Architecten
Verdwenen monumenten
Ambacht en Industrie
Verkeer en Vervoer
    Treinstations
       Station, 1845-1867
       Station, 1867-1945
       Station, 1954-2007
       Station, 2006-2009
       Station, vanaf 2009
       Velperpoortstation
       Station Sonsbeekzijde
    Tram & Trolley
    Eerste auto 1896
    Vliegtuigongeluk 1910
    Havenkraan
    Rijnloop
    Rijnbrug
    Hanzeweg
    Hessenwegen
Kaarten en Plattegronden
Gezichten op Arnhem
Arnhemmers
Bronnen
Thema's
Wandelen en Fietsen
Sitemap

Station, 1845-1867


Station 1870 Het oude station vlak voor de sloop. Links nog de oostzijde van het nieuwe station.



Naar boven

Overzicht

Overzicht
Naam:
Stationsgebouw
Tijd: 1845-1867 (sloop 1870)
Stijl: Neoclasscisme



Naar boven

Beschrijving

Met de bouw werd in 1843 begonnen en werd in 1845 geopend. Op 14 mei van dat jaar werd officieel de eerste trein van de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij in Arnhem welkom geheten.
Het witgepleisterde gebouw had een hoge middenrisaliet (vooruitspringend middendeel). Dit middendeel werd bekroond met een fronton (driehoekig bovenstuk). Aan weerszijden van het middendeel een korte lage vleugel. Op beide vleugels was een terras vanwaar men een prachtig uitzicht had op het park Sonsbeek en de Betuwe. Via een balkon aan de voor- en achterzijde stonden de terrassen met elkaar in verbinding. De grote zaal in het middendeel, die grensde aan de terrassen, diende als stationsrestauratie, maar werd teven gebruikt voor het geven van café-chantants. De overige bovenlokalen dienden als vergaderruimte. Door ruimtegebrek verdwenen de terrassen na enkele jaren en werden de zijvleugels met één verdieping verhoogd tot dezelfde nokhoogte als het middendeel.
Het gebouw stond op de plek waar tegenwoordig (2007) de ingang van de tijdelijke stationspassage is. Iets ten oosten dus van de stationsgebouwen uit de perioden 1867-1945 en 1954-2006.


 

Station ca 1850



Naar boven

Literatuur

Fockema Andreae, S.J. (1925). De uitbreiding der stad Arnhem tusschen 1715 en 1878.
In: Bijdragen en Mededeelingen Gelre, deel XXVIII, 1925, pp. 139-183, pp. 154-158.
De Gelderlander

Knap, W. W.G.Zn. & Vergouwe, G.F.C. (1933). Arnhem 1233-1933. Gedenkboek uitgegeven ter gelegenheid van het zevende eeuwfeest van Arnhems’ stedelijk bestaan.
Arnhem: N.V. Drukkerij en Uitgevers-Maatschappij De Vlijt. pp. 126-127.

Markus, A. (1907). Arnhem omstreeks het midden der vorige eeuw met geschiedkundige aanteekeningen.
Arnhem: Gijsbers & Van Loon, 1975; ongewijzigde herdruk van de uitgave uit 1907. pp. 466-467.

Potjer, M. (2005). Historische Atlas van Arnhem. Van Schaarsbergen tot Schuytgraaf. Amsterdam: SUN. pp. 34-35.

Vredenberg, J. (2002). Handel, nijverheid en industrie. Bedrijfsgebouwen in Arnhem.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 58-59.

Vredenberg, J. (2005). Heijenoord en Lombok. Van landgoed tot stadsuitbreiding in Arnhem.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 29-30.





Afbeeldingen: uit bovenstaande literatuur, Gelders Archief en Bibliotheek Arnhem.



Naar boven

Printerversie