Gebouw Sonsbeekzijde

Station Sonsbeekzijde, januari 2008


Sonsbeekzijde ca 1955 Van deze opname zou een moderne stationsbezoeker bijna weemoedig worden.


Naam: Station Uitgang Sonsbeekzijde
Adres: Amsterdamseweg Arnhem
Tijd: 1954-heden
Stijl: Functionalisme/Wederopbouwarchitectuur
Architect: H.G.J. Schelling


Bij de bouw het nieuwe stationsgebouw aan het Stationsplein wordt een in- uitgang aan de Amsterdamseweg, de ‘Sonsbeekzijde’, niet vergeten. Net als bij het hoofdgebouw is het ontwerp van ir. H.G.J. Schelling, de huisarchitect van Nederlandse Spoorwegen voor de gebouwen van boven de grote rivieren.
Het gebouwtje aan de Amsterdamseweg kent een verrassende opbouw voor de aandachtige toeschouwer. Het geheel zweeft half boven het steil aflopend talud en het vloeroppervlak steunt op betonnen palen die in het talud zijn geslagen.
Het grondplan is zeshoekig met op elke hoek een ronde betonnen zuil die het dak steunen. Tussen de zuilen zijn glazen wandpanelen aangebracht. Door deze bijna volledig glazen pui heeft het gebouwtje iets van een paviljoenuitstraling. De ronde betonnen koepel in het midden van het zeshoekige dak rust op twee rijen betonnen claustra’s (opengewerkte decoratieve rasterband) en is van binnen blauw gekleurd en met koperpoeder afgestreken. Binnen valt niet op dat de hal zeshoekig is door het effect van de ronde koepel en de rondlopende claustra's. Nog minder vallen de zes dubbele betonnen zuilen op die, verschillend in lengte, claustra’s en koepel dragen.

In het begin van de 21ste eeuw gaat het gehele stationsgebied op de schop. De Amsterdamseweg wordt verlegd om plaats te maken voor een extra spoor en perron voor de toekomstige HogeSnelheidsLijn. Tegenover het stationsgebouwtje valt de prachtige Dr. Boschschool ten prooi aan de slopershamer. Datzelfde lot ondergaan ook de huizenbokken richting de Bovenbrugstraat en aan de oostzijde van die straat. Bij het stationsgebouw wordt de voormalige bewaakte fietsenstalling (304 fietsen) gesloopt.
Het hoofdstationsgebouw aan het Stationsplein wordt in 2006 vervangen door een tijdelijke opgang en een jaar later gesloopt. De tijdelijke entree is zo publieksonvriendelijk dat grote groepen reizigers de Sonsbeekzijde verkiezen boven de vervanging van de hoofdingang. Het gebouwtje, en zeker de fietsenrekken, kan de drukte nauwelijks aan.
In 2007 ontstond een nog groter rumoer als bekend wordt dat het gebouwtje in het kader van de stationsvernieuwing ook gesloopt moet worden. Na hevige protesten wordt onderzocht of verplaatsing van het pand een mogelijkheid is. Het is te hopen voor dit bescheiden, maar prachtige juweel, van de wederopbouwarchitectuur.


Sonsbeekzijde interieur Dubbele betonnen zuilen dragen het dak en de koepel.

Stationspaviljoen Sonsbeekzijde, 1955 Controle van trein- en perronkaartjes bij de loopbrug.


Literatuur

Caderius van Veen, D. & Ploeg, H. van der (2004). Verliefd op Arnhem. Deel 5.
Arnhem: Uitgeverij Ellessy i.s.m. De Gelderlander. pp. 40-41.

Crone, C.F.A. & Vredenberg, J. (2007). De Burgemeesterswijk. Wonen op stand bij Park Sonsbeek in Arnhem. Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 31-32.

Lavooij, W. (1990). Gebouwd in Arnhem. Jongere bouwkunst vanaf 1840.
Zutphen: De Walburg Pers. pp. 124-125.

Vredenberg, J. (2004). Wederopbouw. Stedenbouw en architectuur in Arnhem 1945-1965.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 34-38.

Vredenberg, J. (2005). Heijenoord en Lombok. Van landgoed tot stadsuitbreiding in Arnhem.
Utrecht: Uitgeverij Matrijs. pp. 59.



Afbeeldingen uit bovenstaande literatuur, Bibliotheek Arnhem (o.a. Gelderland in Beeld), Gelders Archief (o.a. Topografische Historische Atlas) en Historisch Museum Arnhem.
Foto’s 2005-2008: Stijn en Jan de Vries.


(C) 2005 - Alle rechten voorbehouden

Deze pagina afdrukken